ثبت نام پیش دبستانی
نوشته شده توسط : sevda

سن ورود به پیش دبستانی یک 4 تا 5 سال و سن ورود به پیش دبستانی دو 5 تا 6 سالگیه . تحصیل تو مقطع پیش دبستانی ۹۹ - ۱۴۰۰​ برای دانش آموزا اجباری نیست ولی مزایایی مثل :  آموزش نحوه برقراری ارتباط درست با دیگران ، داشتن استقلال و خودباوری ، افزایش اعتماد به نفس و ... رو داره .



پیش دبستانی یا دوره آمادگی ( preschool ) دوره ای است که بچه ها ، یک یا دو سال قبل از ورود به دبستان اون رو تجربه می کنن . تو پیش دبستانی ،‌ بچه ها با رده سنی مشخص ، حدود یک سال طبق برنامه خاصی ، برای ورود به دوره دبستان آماده میشن . 

پیش دبستانی مهم ترین دوره آموزشی برای اکثر دانش آموزاست ، چون اولین دوره بهره گیری از هوش و خلاقیتشون محسوب میشه . از سن سه سالگی رشد شخصیت و فکری افراد شروع میشه بنابراین نحوه آموزش و برخورد با کودکان خیلی مهمه و هر برخوردی می تونه رو شکل گیری شخصیتشون تاثیر مستقیم بزاره .

خیلی از خانواده‌ها فکر می‌کنن که برنامه آموزشی مهد کودک و پیش دبستانی ها با هم یکسانه در حالی که مهد کودک با پیش دبستانی تفاوت‌های زیادی داره . مهد کودک مرکز آموزشی و نگهداری نوزادا و کودکانه ولی پیش دبستانی برای بچه های پنج الی شش ساله .

هدف اصلی مهدهای کودک‌ بازی و سرگرمی در کنار آموزش نقاشی و رنگ‌آمیزی و فعالیت‌های اجتماعی به کودکانه در حالی که تو پیش دبستانی هدف اصلی آموزش مفاهیم و دروس اولیه و آماده‌سازی اونا برای ورود به مدرسه هست اما اجباری تو گذروندن این دوره نیست .

 به خاطر اهمیتی که این دوره از زندگی برای همه افراد داره ، تو این مقاله درباره زمان ثبت نام ، سن ورود و مزایای گذروندن پیش دبستانی 99 - 1400 توضیح دادیم . پس همراهمون باشین !

 

 

زمان ثبت نام پیش دبستانی ۹۹

ثبت نام برای دوره پیش دبستانی هر سال از آخر خرداد ماه شروع و تا اوایل مهر ماه ادامه داره ، ثبت نام همه دانش آموزای پیش دبستانی ۹۹ - ۱۴۰۰​ از طریق سامانه سناد و با توجه به کد ملی هر دانش آموز از طرف مدیر مدرسه اهمیت زیادی داره .

ثبت نام دانش آموزا تو سامانه سناد دانش آموزی نشون دهنده تحصیلشون تو مراکز دارای مجوزه همچنین سنجش سلامت برای نوآموزایی اجرا میشه که تو پیش دبستانی‌های دارای مجوز ثبت‌نام کرده باشن .

 

 برای اطلاع از زمان ثبت نام مدارس خوندن مقاله زیر رو پیشنهادمی کنیم .

بیشتر بخوانید: زمان ثبت نام مدارس

 

 

 

 

 

سن ورود به پیش دبستانی ۹۹

پیش دبستانی به دوره ای گفته میشه که بچه ها رو با مفاهیم اولیه آموزش آشنا کرده تا برای ورود به مدرسه و دوره دبستان از نظر ذهنی آماده باشن . برای ورود به پیش دبستانی ۹۹ - ۱۴۰۰ محدوده سنی مشخصی در نظر گرفته شده :

سن ثبت نام پیش دبستانی یک : چهار تا پنج سال تمام ( متولدین ۲ مهر ۹۴ تا ۱ مهر ۹۵ )

سن ثبت نام پیش دبستانی دو :  پنج تا شش سال تمام (متولدین ۲ مهر ۹۳ تا ۱ مهر ۹۴ )

بهترین سن برای ثبت نام تو دوره پیش دبستانی سن 6 سالگیه یعنی یک سال قبل از شروع دوره اصلی آموزش ابتدایی .

 

 

مزایای ثبت نام در پیش دبستانی ۹۹

مهم ترین هدف دوره پیش دبستانی ، رشد ذهنی بچه های چهار تا ۶ ساله . به همین دلیل این دوره باید از برنامه و فعالیت‌هایی تشکیل بشه که در کنار پر کردن اوقات فراغت کودکان ، باعث رشد شناختی ، عاطفی و جسمیشون هم بشه . از مهم ترین مزایای ثبت نام تو دوره پیش دبستانی می تونیم به موارد زیر اشاره کنیم :

 

 رشد مهارت‌های اجتماعی

مهارت‌ اجتماعی یعنی آگاهی از نحوه تعامل با افراد به صورت کلامی و غیر کلامی . همه افراد لازمه تا با کسب مهارت‌های اجتماعی مختلفی بتونن زندگی موفق تری داشته باشن . تو برنامه‌های آموزشی پیش دبستانی تلاش شده تا بچه ها مهارت‌های اجتماعی رو از طریق فعالیت‌های سرگرمی و بازی یاد بگیرن . بطور مثال با انجام بازی‌های گروهی ، مهارت گفتگو ، کنترل خشم ، کمک به هم و حل مسئله مهارت هاب اجتماعی رو باد می گیرن .

 

 آموزش نحوه برقراری ارتباط درست با دیگران

دانش آموز پیش دبستانی نحوه درست برقراری ارتباط با کودکان و بقیه افراد ، بروز احساسات خودش رو یاد می گیره . این مرحله نقش خیلی مهمی تو موفقیت های بعدیشون تو جامعه داره .یکی از این مهارت ، فرصت دوست‌یابی و حل یکسری از مشکلاتشون بدون حضور والدینه .

 

 داشتن استقلال و خودباوری

پیش دبستانی برای اکثر بچه ها دنیای ناشناخته و ترسناکه چون باید بدون والدینشون وارد محیط جدیدی بشن . حضور کودک تو پیش دبستانی یعنی زمان مستقل شدن و مسئولیت‌پذیریش شروع شده . بچه ها تو پیش دبستانی یاد می گیرن که بدون خانوادشون چیزای جدید رو تجربه کرده و لذت ببرن .

 

 افزایش اعتماد به نفس

تو پیش دبستانی به بچه ها تکالیف و مسئولیت‌هایی متناسب با سن و علایقشون داده میشه تا اعتماد به نفس ، خودباوری و قدرت تصمیم‌گیریشون افزایش پیدا کنه . به همین دلیل ، پیش دبستانی محیط امنی برای آماده کردن بچه ها برای ورود به دوره دبستانه .

 

 آموزش مهارت گفتاری

یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی توانایی برقراری ارتباط با دیگران از طریق گفتاره . این مهارت کمک می کنه تا افراد بتونن خواسته ها و احساسات خودشون روبه زبون بیارن . مهارت گفتاری تو رشد ذهنی و شخصیتی بچه ها اهمیت زیادی داره .

تو دوره پیش دبستانی بچه ها باید بتونن نیازها و سوالات خودشون رو با معلم و همکلاسی‌هاشون در میون بذارن .  مربیای پیش دبستانی از طریق راه کارایی مثل برگزاری کارگاه‌های آموزشی ، شعرخوانی ، داستان‌خوانی و بازی‌های کلامی این مهارت رو تو این دانش آموزا تقویت می کنه .

 

 آموزش مهارت خواندن

درسته که خیلی از بچه ها قبل از ورود به مدرسه با مبانی ابتدایی خوندن آشنان ، اما یکی از جنبه‌های مهم برنامه آموزشی پیش دبستانی‌ها تمرکز روی مهارت خواندنه . این آموزش تو محیطی شاد و از طریق بازی و سرگرمی انجام میشه و در نهایت بچه ها می تونن‌ ، خواندن متون ساده رو یاد بگیرن . خواندن در دوران کودکی می تونه باعث رشد سریع‌ مغز و بهبود عملکرد حافظه بشه .

 

 آموزش مهارت نوشتار

بچه ها تو پیش دبستانی با تمام جنبه‌های مهارت های گفتاری و نوشتاری زبان آشنا میشن . پایان مقطع پیش دبستانی بچه ها مفاهیم پایه‌ای نگارش از قبیل نوشتن حروف ، کلمات رایج و جملات ساده و هم چنین نحوه صحیح گرفتن مداد ، انتخاب کلمات مناسب ، را یاد می گیرن . همچنین یاد می‌گیرن که با ترکیب حروف با هم کلمه ها تشکیل میشن و با فاصله از هم از سمت راست به چپ و از بالا به پایین نوشته میشن .

 

 آموزش مهارت ریاضیات

ریاضی بخش‌های مختلف مغز رو فعال می‌کنه و باعث افزایش حجم قشر خاکستری اون میشه و می تونه قابلیت ذهنی ، خلاقیت و قدرت تصمیم‌گیری فرد رو افزایش بده . آموزش مفاهیم پایه‌ای ریاضی از قبیل شناخت اعداد ، شمارش و جمع و تفریق رو تو پیش دبستانی با استفاده از اشیاء مختلف مثل دکمه ، اسباب بازی ، تصاویر و ... آموزش میدن . این نوع آموزش خیلی مفیده چون بچه ها با آمادگی بیشتری برای یادگیری و حل مسائل ریاضی وارد دبستان میشن .

بیشتر بخوانید : تقویت درس ریاضی با 6 راه ساده

 

 تقویت مهارت گوش دادن

دانش آموزای پیش دبستانی ، مهارت شنیدن و شناخت صداهای متفاوت رو یاد می گیرن . پیش دبستانی ها با گذروندن این مرحله آموزشی ، توجه به اطرفشون و شناختن صداهای مختلف رو یاد می گیرن .

 

  آموزش نظم و انضباط

نظم و انضباط یکی از مهم ترین پایه و اساس مدارس سراسری دنیاست . آموزش و نظم و انضباط تو دوره پیش دبستانی به این صورته که دانش آموز یاد می گیره هر وسیله ای جایی داره و هر کاری تو محیط و زمان مخصوصی انجام میشه .  به خاطر همین کودک یاد می گسره که مکان بازی کردن با اسباب بازی از محیط نقاشی متفاوته و هر وسیله ای بعد از استفاده باید سر جای خودش قرار بگیره . اصولا هر کسی مسئول جمع کردن و نظافت میز خودشه . از اونجایی که تو پیش دبستانی برنامه درسی و فعالیت های مشخصی دارن بور غریضی مسئولیت پذیری و انجام امورش خودشون رو یاد می گیرن .

 

نتیجه گیری

افرادی که دوره پیش دبستانی رو می گذرونن عملکرد تحصیلی خیلی بهتری به خصوص تو دوره دبستان دارن . بیشتر فعالیت هایی که تو پیش دبستانی انجام میشه بر پایه بازی های خلاقانه ، مفاهیم دروس پایه ، آداب اجازه گرفتن ، تعامل با معلم و همکلاسی ها ، حفظ محیط زیست و .... هست .

بنابراین پیش دبستانی نقش خیلی مهمی تو رشد عاطفی ، ذهنی و جسمانی کودک داره . هر چند خیلی از اولیا در رابطه با فرستادن فرزندشون به پیش دبستانی تردید دارن ، اما باید در نظر داشت که هر کدوم از این مهارت‌ها می‌تونه کودکان رو نه تنها تو مقطع دبستان بلکه در تمامی مراحل زندگی یاری کنه . چرا که در نهایت ، این آموزش‌ها سنگ بنای مهارت هایی هستن که در آینده یاد می گیرن . اگه این مهارت ها تو سالای ابتدایی زندگی یاد گرفته نشه ، تو سنین بالاتر با مشکلات تحصیلی زیادی مواجه میشن .

اگه بعد از خوندن این مقاله ، سوال یا ابهامی در رابطه با ثبت نام پیش دبستانی و مشاوره تحصیلی مدارس داشتین ، می تونین از هر جای ایران که هستین با کارشناسای مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو تماس بگیرین و از تجربه این کارشناسا برای حل ابهامات و سوالای خودتون استفاده کنین . همچنین پیشنهاد می کنیم با عضویت تو کانال تلگرام مدارس تحصیلیکو از تمام اخبار مربوط به مدارس مطلع بشین .

 

 برای این که بتونین مدرسه خوبی رو مطابق با شرایط فرزندتون انتخاب کنین حتما مقاله زیر رو بخونین .

در ادامه بخوانید: مقایسه مدارس

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- ✔️ بهترین سن ورود به پیش دبستانی چند سالگیه ؟

✔️ همونطور که تو متن مقاله بطور کامل گفته شد ، بهترین سن برای ثبت نام تو دوره پیش دبستانی سن 6 سالگیه .

2- ✔️ گذروندن دوره پیش دبستانی چه مزیت هایی داره ؟

✔️ گذروندن دوره پیش دبستانی مزایای مثل :  آموزش نحوه برقراری ارتباط درست با دیگران ، داشتن استقلال و خودباوری ، افزایش اعتماد به نفس و ... رو داره که تو این مقاله بطور کامل توضیح داده شده .

3- ✔️ ثبت نام مدارس پیش دبستانی از چه زمانی شروع میشه ؟

✔️ ثبت نام برای دوره پیش دبستانی هر سال از آخر خرداد ماه شروع و تا اوایل مهر ماه ادامه داره که تو این مقاله بطور کامل توضیح داده شده .

منبع : ثبت نام پیش دبستانی





:: بازدید از این مطلب : 417
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 خرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: